گزارش شیعه‌آنلاین از سمیناری در مصر

چالش بر سر آرامگاه‌های منسوب به ائمه در مصر

شیعه آنلاین , 2 مهر 1388 ساعت 23:22

اماکن زیارتی: سمیناری که چند روز پیش در قاهره پایتخت مصر تحت عنوان "میلاد امام حسن(ع)" برگزار شد، به محلی برای بحث، جدل و دعوا میان حاضرین بر سر درستی یا نادرستی قبر حضرت زینب(س) و سر مبارک امام حسین(ع) در قاهره تبدیل شد.


ّبه گزارش شیعه آنلاین، مسجد بزرگی در مرکز قاهره وجود دارد که مصری‌ها به آن مقام «رأس الحسین(ع)» می‌گویند. آنان معتقدند که این مکان محل دفن سر مبارک امام حسین(ع) و حضرت زینب(س) است. به رغم اینکه اکثریت جمعیت مصر را اهل سنت تشکیل می‌دهند اما این مسجد به محلی برای زیارت و عبادت میلیون‌ها مسلمان شیعه و سنی مصری تبدیل شده است. این مکان همچنین یکی از اماکن جذب توریست در قاهره است. مصری‌ها همچنین معتقدند امام زین العابدین(ع) نیز در مصر دفن شده‌اند.

در سمیناری که چند روز پیش در قاهره برگزار می‌شد، «محمد حمزه حداد» استاد دانشگاه قاهره در رشته آثار و تمدن اسلامی گفت: بنده دلیل موثقی نیافتم تا برایم ثابت شود که جسد حضرت زینب(س) در این مکان دفن شده‌اند. بنده معتقدم که محل اصلی دفن ایشان در قبرستان بقیع در شهر مدینه منوره در عربستان سعودی است.

وی برای اثبات سخن خود گفته است که منطقه‌ای که در حال حاضر در قاهره به مقام «رأس الحسین(ع)» شهرت دارد، تا سال ۵۰۰هجری قمری در زیر آب رود نیل قرار داشته است، از همین رو دفن کردن در آن غیر ممکن بوده است. اسناد و مدارکی که در حال حاضر در مورد این مقام وجود دارد نشان می‌دهد که در همان سال ساخته شده اما بنده به این نتیجه رسیدم که این مقام در سال ۹۵۶ هجری قمری توسط فردی به نام «علی پاشا» ساخته شده است. «پاشا» این مقام را پس از   یک خواب بنا نهاد از همین رو به نظر نمی‌رسد واقعی باشد و بیشتر به یک رؤیا شبیه است. هیچ دلیل موثقی برای اثبات وجود جسد در این مکان وجود ندارد.

«محمد حمزه حداد» همچنین افزود: تنها روایتی که در این مورد وجود دارد، از «مام شعرانی» به نقل از استادش «شیخ علی خواص» نقل شده است. آن هم یک روایت ضعیف به نظر می‌رسد.

بعد از این اظهار نظر نادرست و عجیب "«محمد حمزه حداد»، سالن به فریاد در آمد و همگان نسبت به این اظهارات به شدت اعتراض کردند.

به رغم اعتراض شدید حاضرین در سالن، محمد حمزه حداد به این اظهارات خود بسنده نکرد و در ادامه گفت: جایی که ما معتقدیم امام زین‌العابدین(ع) در آن دفن شده، نیز درست نیست بلکه تحقیقاتی که بنده انجام دادم نشان می‌دهد این قبر «زید» فرزند امام زین العابدین(ع) است. زید صاحب مذهب زیدیه است که پیروان آن اکنون بیشتر در شمال یمن زندگی می کنند. قبر واقعی امام زین العابدین(ع) نیز در بقیع است.

به گفته این محقق مصری در مجموع بیش از ۳۵ قبر و مقام که به آل البیت(ع) مربوط می‌شود، در مصر  وجود دارد که هیچ کدام آنها سند و مدرک تاریخی موثقی ندارند.

محمد حمزه حداد در پایان اظهارات خود از مقام رأس الحسین(ع) دفاع کرد و گفت: اما در مورد محل دفن سر مبارک امام حسین(ع) به نظر من ادعایی که وجود دارد صحیح است و محل واقعی دفن آن همین جاست و هیچ کس نمی‌تواند آن را انکار کند زیرا این سر مبارک از ترس صلیبیان، بدست حاکم منطقه عسقلان شاهزاده تمیم به اینجا انتقال داده شد و دقیقا ۱۱ روز بعد از انتقال آن به قاهره، یعنی در روز ۲۷ جمادی الأخر سال ۵۴۸ هجری منطقه عسقلان سقوط کرد و به دست صلیبیان افتاد.

تابوتی که سر مبارک با آن به این محل انتقال داده شد، در حال حاضر هم موجود است و چهار متر ارتفاع دارد. این تابوت اکنون در موزه هنرهای اسلامی در منطقه باب خلق  است. این تابوت در سال ۱۹۴۶ میلادی توسط حسن عبدالوهاب استاد آثار باستانی مصر شناسایی شد. اما جسد مبارک امام حسین(ع) در شهر کربلا در عراق است.


کد مطلب: 8910

آدرس مطلب: https://www.armaneheyat.ir/article/8910/چالش-سر-آرامگاه-های-منسوب-ائمه-مصر

آرمان هیأت
  https://www.armaneheyat.ir